Bemelegítésnek vegyük kritikai érzékünk
tűéles fókuszába a divatos, bár kissé már nyárspolgári "eljutni A-ból B-be...EZ
a kocsi" kijelentést. Amíg a kommunista autóipar terpeszkedett kis hazánkban,
addig ez a definíció a tapasztalatok szilárd talaján állt. Amikor aztán
kezdtek beszivárogni a nyugati hordák középkategóriái, élménykedés lett az autó,
majd mikor beoldalgott a piacra a Subaru-gyár - különös tekintettel az Impreza
modelljére -, a kocsi egyenlő lett az élvezeti cikkel, narkotikummal,
afrodiziákummal, az Istenek eledelével, minden függőség kiváltójával. A
tulajdonosok - azokkal vállvetve, akik akár csak egyszer is ültek már a jobb
egyesen - többé nem hagyták, hogy a démosz határozza meg nekik, mi az autó.
Jelen szösszenet kitüntető figyelmet utal az Imprezzának, mivel a
szerzőnek közvetlen, említésre méltó fizikális tapasztalatai egyelőre csak ezen
modellhez kapcsolódnak.
Az Impreza-életérzés
Adott egy karajosabb, U-alakú kanyar,
a történeti hűség kedvéért legyen ez a Hősök terét hátulról serényen körbefogó
aszfaltkolbászka. Adjunk hozzá némi Imprezzát, sózzunk rá egy büszke pilótát és
bolondítsuk meg jelen sorok írójával, aki minden bizonnyal kiérdemelné, hogy a
fent említett teret ezentúl róla elnevezettként emlegessék. Feldübörög a
boxer, röffen egyet a kipufogódob és Isten arra ébred, hogy az anyósülésen kotló
egyszeri ember hirtelen meghasadt személyisége kánonban szavalja a Miatyánkot.
Mire elérjük a kanyar csúcspontját, a gépállat 100 km/h-val trappol, a gumik meg
se nyikkannak, a far leheletnyit sem riszálja magát és érzi az ember, érzi, hogy
a töméntelen csikó szinte kívánja még az ostort, cinkosan kacsintva a sofőrnek:
lépj oda, kisgazdám, ma sérvig tolnám a fordulatszámot. A kanyar végén csak
illendőségből fékezünk, mégse lenne jó propaganda, ha fél mázsa pépes
öregasszonnyal a turbóban térnénk garázsba. Rövid leltár következik: az imént
átélt gyakorlatot örömmel ajánljuk minden olyan, műtét előtt álló
honfitársunknak, akik szeretik megviccelni sebészeiket, ugyanis belső szerveink
egy az egyben helyet cseréltek önmagukkal, arcunkon pedig tartósbérletet váltott
egy olyasfajta mimika, amely leginkább a heveny röhögés közben eltávozottakra
jellemző.
A kanyar után levezetünk, az Andrássy utat mintha csak nekünk
aszfaltozták volna le. Elsők vagyunk a pirosnál, a csikóslegény már izgatja a
lovakat, pörgeti a motort, hogy startnál jól elkapjuk a turbó ütemét. Előttünk
tapasztalt egyenruhások kelnek át a zebrán - amint járdát érint talpuk,
megállnak, nyitják a kempingszékeket, kolbász, karéj kenyér elő a zsebből,
almabor a sapka alól és várják az előadást. Még fél perc és ki is utaljuk
nekik a napi endorfint. A Proex kipufogó kitesz magáért, az üvegesek minden
bizonnyal jó etapot zártak azon a héten. Alig számolok ötig, megvan a száz, bár
a sofőr pironkodik, hogy egy kicsit elszámolta a fordulatot és a turbót olyan
volt, mint egy kezdő barátnő: az indulásnál nem szívott. Mindenesetre képzett
hazudozó az, aki szerint ez így nem volt untig elég ahhoz, hogy átéljük azon
meglepett pilóták helyzetét, akiket sisak nélkül ért utol az utánégető
bekapcsolása. Az Imprezzát minden bizonnyal az ezoterikusok is kedvelni
fogják, ugyanis hatásos eszköz a testen kívüli élmény előidézésére: a testet
előremozdítja az autó, de oly nagyhirtelen, hogy a lélek még másodpercekig
toporog egyhelyben és keresi az irányt, merre is kéne
teleportálnia.
Az igazi katarzis akkor ér, amikor hazafelé rotyogva a
hajnali utakon a tulaj kezeim közé meri nyomni a volánt. Annak rendje és módja
szerint a háromsávos főútvonal - melyről minden vasárnapi- és egyéb autós
előrelátóan az ágyba evakuálta magát - potenciáljának kihasználása után az
egysávosra szűkülés szakaszán utolérjük az első megelőzendő járművet, egy
éjszakai villamospotló buszt. A kb. 100 lóerős Mazdára szabott zsigereim
előzésnél a jól megszokott visszakettő-padlógázt prezentálják és a fent említett
járgány esetében így is csak 80-90 km/h-ig merik elengedni magukat a motortérbe
szorult mókusok. Itt mire a busz elejéhez érek, erősen 120 körül sikálom az
atmoszférát és ez csak növekszik, illetve növekedne, ha a visszatérő sávom
kellős közepén szembe nem jönne (nem keresztben, szemben!) egy önjelölt
gladiátor, ki egyedül szeretné összemérni testi kohéziójának minőségét a feléje
robogó 260 pacival. Áldja meg a Mindenható az ilyen csendes őrülteket: a
kényszerű fékezés hatására nem a menetszél, hanem csak a kipufogóból előtörő
repedtfazék-koncert ébreszti fel a két saroknyival arrébb kotló rendőröket. Így
is kell még kb. 300 méter, amíg a csipák kipotyognak a vigyázó szemekből, a
visszapillantóban - már szigorúan ötvennel töfögve - csak hosszú másodpercek
után vélem felfedezni az utánunk buzgólkodó kék lámpát. Felesleges
szénhidrátokat égetek, miközben előkotrom az ilyenkor szokásos menü elemeit:
jogosítvány - pardon, hajtási engedély -, forgalmi, személyi...A két
egyenruhás éppcsak futó pillantást vet az ajánlatomra, a következő pillanatban
már egymást fedezve járják körbe a lóerő-tárlatot. Előkerülnek a kézenfekvő
kérdések a teljesítményre vonatkozólag, ám néha átmegyünk nosztalgiába és letűnt
korok hangulata sejlik fel, mikor arról érdeklődik a karhatalom, hogy ugyan
miből telik egy ilyen autóra a tulajnak és mi az a zsíros állás, amivel egy
ilyet az ember 30 éves korára az ülőgumói alatt tudhat.
Az
Impreza-életérzés amúgy sem nem lehet teljes a feltűnően gyakori meszelgetések
nélkül - a rend őrei szinte már vallási buzgalommal terelgetik az út szélére
ménesünket. No nem a modernkori inkvizíció elé akarnak ilyenkor cipelni, ez a
gyengén álcázott manőver valójában - mint láthattuk - egy közúti ellenőrzésnek
kinéző mustra. Így - ismerve a Szerv illedelmesebb példányainak default
köszöntési rítusát - tulajdonképpem azt is elmondhatjuk, hogy van, ki szó
szerint tiszteleg a márka előtt.
Az Imprezából készül kombi
változat is, változatlan teljesítménnyel. Becsapós fajta ez. Nincs ahhoz hasonló
érzés, amikor egy, a bajor autóipar gyöngyszemében csücsülő, csupaszfejű
egysejtűség a piroslámpánál a nemzetközileg méltán elhíresült gesztussal
ajándékoz meg - gyengébbek kedvéért: köze van a kinyújtott középső ujjhoz -,
erre kisbemutatót tartunk a hátsó ülésen terpeszkedő asszonyból, annak a szügyén
csüngő csecsemőből, a csomagtartó rejtelmei közül a vödör vízbe merített szákban
úszkáló fél mázsa pontyból - melyeken természetesen Subaru-emblémás úszónadrág
feszül -, végül pedig egy érzékeny padlógázzal magára hagyjuk a feltételezhetően
hirtelen buddhista hitre áttért provokátort (a fej végül is már megvan hozzá).
Ergo: ez a mutáns a báránybőrbe bújt vérfarkas, a családi autónak álcázott
mindenevő.
Ami az Imprezában jó:
-kedélybetegeknek örömtréningként receptre írható -buknak rá a nők
(legrosszabb esetben a zebrán, a motorháztetőre) -a lóerő- és nyomatékfüggők
közül mind az egyedülállók, mind a családosok rátalálhatnak vele az "Út"-ra
-erő, nyomaték, jajszűzanyám, hol a fék?
Ami az Imprezában rossz:
-NEKÜNK NINCS:(
|