EZ NEM SUZUKI, EZ SUBARU!!!!!
A Subaru 1984 februárjában mutatta be új kisautóját, melynek a Justy nevet adták. Három- és ötajtós kivitelben, három hengeres 1 literes 55 vagy 1,2-es 67 lóerős motorral volt kapható. Kapcsolható négykerékmeghajtással készült, azonban gyártottak csak elsőkerékmeghajtással is Justyt. A hátsókerekek a sebváltógomb közepén található piros gomb benyomásával kapcsolhatók a hajtásláncba. 1987-ben a világon elsőként mutatták be és alkalmazták a Justyban az ECVT (Electro-Continuously Variable Transmission) fokozatmentes váltót. Az ECVT váltó először csak a fronthajtásos, majd később az összkerékhajtásos modellekben is megjelent. A karosszéria 1990-ben átesett egy ráncfelvarráson ahol az 1,2 literes motor már 75 lóerőt teljesített, továbbá rendelhető volt olyan extrákkal mint első elektromos ablakemelők, fényszórómosó.
Az FHI 1994-ben befejezte a japán Justy gyártását. Az utód modell alapjaként az Esztergomban gyártott Suzuki Swiftet választották ki. Az esztergomi üzem gyártókapacitásának egy részét lekötötték, majd a szükséges átalakítások és módosítások (padlólemez, futómű, sebváltó, üzemanyagellátó rendszer, kipufogó rendszer, kardántengely, viszkókuplung, hátsó differenciálmű) elvégzése után 1995-ben elkészült és legördült a gyártószalagról az új Subaru Justy. Ezt a típust csak Európában értékesítette a Subaru, ez alól Magyarország volt a kivétel, itthon a Subaru nem forgalmazhatta a típust. Nálunk 1998, 1999, 2000 telén hozták forgalomba Suzuki Swift GLX Winter II-ként. 1996-2001 között 1.3-as 68 lóerős motorral és a már említett viszkókuplungos állandó összkerékhajtással, szervó kormánnyal, 96-ban csak vezetőoldali, 96 évvégétol vezető- és utasoldali légzsákkal készült. 2000 évvégétől már az újabb 1,3-as 16 szelepes 85 lóerős Euro III-as motorral szállították (ez a változat Suzuki néven sem került itthon forgalomba). A Justy készült mind három- mind ötajtós változatban. 2003 tavaszán a Swift gyártásának leállításával párhuzamosan a Justy modellel is leálltak. Az utódja az összkerékhajtásos új Suzuki Ignis lett, amit szintén Esztergomban készítenek neve Subaru G3X Justy. Európa többi országában 1,3-as 93 és 1,5-ös 99 lóerős motorokkal szállítják, viszkókuplungos összkerékhajtással.
Subaru Justy G3X - MY04
Az új SUBARU JUSTY fellépésével az egyik legkelendőbb összkerékmeghajtású kisautó új generációja mutatkozik be.
Az új JUSTY mint teljesen új név és mint új konstrukció áll a startvonalhoz. Tipusjele Subaru G3X Justy, hossza 3,77, szélessége 1,63 magassága 1,61 méter. Tengelytávja 2,36 méter. A cég a csak ötajtós kivitelben gyártott kocsit két benzines motorvariánssal kínálja: 1,3 literes, 69kW / 94 LE / ill. 1,5 literes, 73kW / 99 LE / teljesítménnyel. Mindkét négyszelepesnél automatikus a szelepvezérlés, / Active Valve Controll System /, gázkibocsátásuk megfelel az Euro-4 emissziós előírásoknak. Az ötfokozatú sebváltó mind a négy kerékre állandó hajtást közvetít, ami illeszkedik a Subaru eddigi, passzív biztonságot célzó filozófiájához.
Figyelemreméltó a menetteljesítménye. A G3X Justy 1,3-nak 11,7 mp-re van szüksége a 100km/h sebesség elérésére, csúcssebessége 155 km/h, míg az 1,5-ös változatnál ezek az értékek 11,0 mp ill. 165 km/h.
Az átlagos üzemanyagfogyasztásuk 6,9 ill. 7,2 liter 98-as/100 km.
Az utazás kényelméről és biztonságáról a kitűnő első futóműnél egyedi McPherson felfüggesztés, kereszttartók és stabilizátor, míg hátul merev tengely gondoskodik. Az úttal való kapcsolattartás szervókormányzással realizálódik. Elöl belső hűtésű tárcsa-, hátul dobfékek, szériafelszerelésként ABS tartozik a típushoz. Belül, az első és oldalsó légzsákok valamint az elülső aktív fejtámaszok szériatartozékok.
A csomagtartó kisautóhoz mérten bőséges 236 literes térfogata a 60:40 arányban osztott hátsó ülések átrendezésével 526 literre bővíthető. A kiskocsi maximális terhelhetősége 465kg. Nagyon praktikus, hogy a hátsó fejtámaszok hajlásszöge is állítható. A bőséges szabad belmagasság és oldaltávolság a kisautót kategóriája kiemelten kényelmes képviselőjévé avatja. A középkonzolra szerelt kijelző tájékoztatást ad az aktuális benzinfogyasztásról, a külső hőmérsékletről és az éppen elérhető rádióadóról.
|